12 juli 2014

Gateau


Jag brukar visserligen inte sitta och fika här, men Gateau ska ändå med i denna blogg. För att det är här som jag handlar allt mitt bröd. Och det var här som jag köpte bakelsen till min äldste sons födelsedag häromveckan. Och det är här som man köper mackor och take-away Americano, när man ska ta tåget till Köpenhamn eller inte hunnit äta frukost hemma. Mackorna tillverkas efter att man beställt och det är generöst med pålägg.

Gateau fanns redan på 80-talet i Stockholm. De låg på Norrmalmstorg och skröt med att vara prisledande, d.v.s. dyrast. 2011 öppnade flera butiker i Malmö (samtidigt som Fazer köpte upp Gateau), men priserna har justerats för att fungera här i Skåne, långt från huvudstaden. Om man är sugen på något sött och vill hålla sig mätt hela dagen rekommenderas Köpenhamnaren. Gällande bröd så är alla mycket goda men främst Grand Blanc och Aprikos och Hasselnötsbrödet är underbara att rosta!

Lite info
Americano 23
Alla frallor (då väljer man själv bröd) kostar 35 kr med fyllning. T. ex salami/brie.
Bland bakverken är Citron Marängpaj 35 kr populärast för tillfället
Wi-Fi - Nej

Hitta hit
Rådmansgatan 13
Mån-fre 6.30-18.30
Lör-sön 8-17
Hemsida


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar